Loading...
Porady

Łożyska ślizgowe – co warto o nich wiedzieć?

Łożyska ślizgowe charakteryzują się specyficzną konstrukcją, która sprawia, że znajdują szerokie zastosowanie we współczesnym przemyśle. Podstawową różnicą pomiędzy łożyskami ślizgowymi, a innymi wariantami łożysk jest fakt, iż tytułowe łożyska nie zawierają części pośredniczących, które są ruchome. W konstrukcji występuje z kolei element obrotowy ulokowany w cylindrycznej panewce ze swobodnym pasowaniem. Już sama nazwa wskazuje, iż łożyska ślizgowe są konsekwencją tarcia ślizgowego czopa wału.

Zastosowanie łożysk ślizgowych

Poniżej prezentujemy najpopularniejsze formy zastosowania łożysk ślizgowych :

– w urządzeniach wykorzystujących zwiększoną moc obrotową

– w urządzeniach w których należy wygłuszyć drgania wału

– w urządzeniach przenoszących zwiększone ciężary

– w niewielkich konstrukcjach ze stosunkowo niskim obciążeniem

– w urządzeniach wymagających zwiększonej precyzji działania

– w urządzeniach, które wymagają konieczność zastosowania cichobieżności łożyska

Podstawowe rodzaje łożysk ślizgowych

Łożyska hydrostatyczne – współpracujące ze sobą powierzchnie oddzielone są cieczą smarną, zaś ich rozdzielenie następuje na skutek wtłaczania cieczy (zazwyczaj oleju) znajdującej się pod ciśnieniem.

Łożyska hydrodynamiczne – w ich przypadku ciecz kreowana jest w sposób naturalny na skutej zjawisk mających miejsce w szczelinie. Aby możliwe było powstanie tarcia płynnego niezbędne jest występowanie zbieżności szczeliny w kierunku jej ruchu, stosowna prędkość poślizgu, a także odpowiednia jego ilość gwarantująca ciągłość procesu.

Łożyska suche – stosowane są przede wszystkim w mechanizmach w których połączenia są mniej wymagające. Oznacza to, iż cechują się one znacznie mniejszym poziomem obciążeń. Łożyska suche nie wymagają smarowania, choć eksperci zalecają sporadyczne konserwacje.

Łożyska olejowe – zaledwie fragment łożyska wypełniony jest olejem. W trakcie działania pomiędzy wałem, a panewką powstaje niewielka warstwa oleju. Jest ona wystarczająca w celu utrzymania wału i ciągłości procesu.

Łożyska powietrzne – stosowane są głównie w urządzeniach charakteryzujących się dużą precyzją oraz małymi siłami promieniowania. W ich przypadku przestrzeń pomiędzy wałem i panewką uwarunkowana jest występowaniem poduszki, która zostaje wykreowana na skutek nadanego z panewki powietrza.

Istotna rola procesu smarowania

Jak wiemy istotną rolę w funkcjonowaniu łożysk odgrywa proces tarcia. Skoro o tarciu mowa, to niezbędne jest regularne smarowanie mechanizmu w celu sprawnego działania i wydłużenia żywotności. Smary w tym przypadku mają na celu zniwelowanie tarcia pomiędzy powierzchniami. Ponadto smary wpływają w sposób kojący na poszczególne elementy mechanizmu. Pośród cech procesu smarowania wyróżnić należy przede wszystkim obniżenie kosztów eksploatacyjnych, wyciszenie pracy, obniżenie temperatury pracy łożysk, wydłużenie żywotności oraz zwiększenie odporności na czynniki zewnętrze, a także wewnętrzne. Proces smarowania zależy w dużej mierze od rodzaju materiału zastosowanego w łożysku. W przypadku łożysk metalowych smarowanie jest wskazane, z kolei w przypadku tworzyw sztucznych nie zaleca się go. Najczęściej stosowanymi smarami są smary plastyczne, smary stałe oraz oleje mineralne.

Więcej informacji o łożyskach, łańcuchach itp znajdziesz na http://naped-lancuchowy.pl/

Łożyska ślizgowe – co warto o nich wiedzieć?
5 (100%) 1 vote

Podziel się!
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *